اوباما اولین سیاه پوست کاخ سفید
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

همانطوری که نظر سنجی ها نشان می داد، سرانجام باراک اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور امریکا توانست به کاخ سفید راه یابد، او اولین سیاه پوستی است که کلید کاخ  سفید را دریک رقابت طولانی و طاقت فرسا بدست می آورد. هرچند که شعارانتخاباتی او نیز" تغییر" بود، اما نفس انتخاب اوباما نیز یک تحول بزرگ در تاریخ امریکا به شمار می رود. به  همین دلیل آقای مکین رقیب وی از حزب جمهوری خواه پس از آن که شکست وی آشکار گردید، بلافاصله به آقای اوباما تلفن کرد و پیرروزی وی را تبریک گفت.  او استقامت و دستاورد اوباما ستایش به عمل آورد و گفت که مردم آمریکا منصفانه به نظرات او نیز گوش داده اند. جان مک کین با پذیرش شکست در جمع طرف داران خود، این انتخابات را تاریخی توصیف کرد و گفت: پیروزی باراک اوباما سرآغاز عصری جدید برای میلیون ها آمریکایی آفریقایی تبار است و انتخاب اوباما نشان می دهد که ایالات متحده می تواند فرصتی یکسان را در اختیار هرکس قرار دهد تا به رویاهای خود جامه عمل بپوشاند.

شمارش آرا در اکثر ایالت های آمریکا نشان داد که باراک اوباما، سناتور 47 ساله ایالت ایلینوی و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، توانسته است به حد نصاب دوصد و هفتاد رای در کالج انتخاباتی دست یابد و برجان مک کین، رقیب خود از حزب جمهوریخواه غلبه کند. در این انتخابات بیش از 110 میلیون تن از رای دهندگان آمریکایی شرکت داشتند و آقای اوباما 52 درصد و آقای مک کین 47 درصد آرا را به دست آوردند. انتظار می رود آقای اوباما 338رای و آقای مک کین 156 رای از مجموع آرای کالج انتخاباتی را کسب کنند. با اعلام نتیجه نهایی شمارش آرا، آقای اوباما رسما به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده معرفی می شود و مراسم تحلیف او روز 20 جنوری سال آینده برگزار خواهد شد.

در ساعات اولیه اعلام خبر موفقیت باراک اوباما، شماری از رهبران و مقامات کشورهای مختلف جهان از این پیروزی استقبال کردند و هو جین تائو، رئیس جمهوری چین، مانوئل باروسو، رئیس اتحادیه اروپا و رهبران فرانسه، بریتانیا و ژاپن، اندونزی کینیا و... از جمله نخستین مقامات خارجی بودند که انتخاب آقای اوباما را به او تبریک گفتند. در کشور آفریقایی کنیا وطن پدری اوباما به مناسبت این پیروزی جشن گرفته شده و یک روز را تعطیل عمومی اعلام کرده است و مردم اندونزی سرزمین ناپدری اوباما که او چهار سال را درآن زندگی کرده است نیز جشن هایی برپا شده است.

به هرحال قبل از آن که اوباما به کاخ سفید وارد شود و قدرت را بدست گیرد و به وعده هایش عمل کند، از هم اکنون با پیرزوی اوباما تحولات مثبت اقتصادی در جهان آغاز شده ونشان از تغییراتی دارد که اوباما شعار آن را می داد. روز گذشته با پیش بینی موفقیت باراک اوباما، شاخص بهای سهام در بازار بورس نیویورک حدود 3 درصد افزایش یافت و بازارهای سهام اروپایی نیز بین 4 تا 5 درصد رشد کردند. بازارهای مالی جهان نیز انتخاب باراک اوباما را مثبت ارزیابی کرده اند و شاخص بهای سهام در بورس جاپان بیش از 4 درصد ترقی کرد و بازارهای سهام در سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا و زلاندنو نیز شاهد افزایش شاخص بهای سهام بودند.

باراک اوباما از پدری کنیایی سیاه پوست و مادری آمریکایی سفید پوست در چهارم اگست ۱۹۶۱ در هاوایی به دنیاآمده است. نام اصلی او" باراک حسین اوباما" است.  او نام فامیل خود را از پدرش گرفته است که در کشور آفریقایی کنیا بزرگ شده  و توانسته  بود برای تحصیل در هاوایی بورس تحصیلی بگیرد. در همین شهر بود که پدرش با یک دختر سفید پوست امریکایی ازدواج کرد و محصول این پیوند باراک اوباما بود. اوباما در یک سخنرانی با تکیه بر زندگی و تاریخچه شخصی خودش گفت:"پدر من با کار زیاد و پشتکار توانست فرصت درس خواندن در مکانی جادویی- آمریکا- را بیابد. کشوری که مهد آزادی و فرصت برای بسیاری از آنهایی بود که پیشتر به این کشور آمده بودند."

زمانی که باراک اوباما کودکی بیش نبود، پدراو که یک مسلمان آفریقایی است به زحمت زیاد توانست تا فرصت تحصیل در معتبر ترین دانشگاه  امریکا یعنی هاروارد را پیدا کند. خانواده او پول کافی نداشت تا اوهمراه پدرش به هاروراد نقل مکان کند اوبامادرش در هاوایی ماند. اما بعدها پدرش به تنهایی به کنیا بازگشت و به عنوان یک مشاور اقتصادی دولت کنیا مشغول به کار شد. ماندن پدر اوبامادر کنیا سبب جدایی میان  پدر و مادرش گردید و از یکدیگر جدا شدند. زمانی که باراک اوباما شش ساله بود، مادرش " آن" با مردی اندونزیایی ازدواج کرد واین خانواده دسته جمعی راهی جاکارتای اندونزی شدند.

اگرچه پدر و پدرخوانده باراک اوباما هردو مسلمان بودند، اما او یک مسیحی بار آمده و در ۴ سالگی که در اندونزی زندگی می کرد، به جای شرکت درمدرسه مذهبی مسلمانان به مدارس کاتولیک و یا سکولار می رفت. پس از آن باراک اوباما برای تحصیل بیشتر و زندگی با پدربزرگ و مادربزرگش به هاوایی بازگشت.اوعلوم سیاسی را در دانشگاه کلمبیای نیویورک آموخته و پس از آن به شیکاگو نقل مکان کرد. در ۱۹۸۸ باراک اوباما به دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد پیوست جایی که پدرش با سختی های زیادی درآن درس خوانده بود، و اولین رییس سیاه پوست نشریه حقوقی این دانشگاه شد. اوباما پس از هاروارد به شیکاگو بازگشت و به عنوان یک وکیل حقوق مدنی مشغول فعالیت شد. او با دختر سیاه پوستی به نام "میشله، ازدواج کرد که او نیز یک وکیل است و نتیجه این زندگی مشترک دو فرزند دختراست.

او به حزب دموکرات پیوست وبرای اولین بار با سخنرانی در گردهمایی حزب دموکرات در سال ۲۰۰۴ توجه بسیاری را در عرصه ملی و بین المللی جلب کرد و از آن به بعد است که اوباما به عنوان یک شخصیت سیاسی مطرح گردید و کرسی سناتوری را دراین سال بدست آورد. او با استفاده از این فرصت ها توانست در میان بازی گران و لابی های بازار سیاست جا باز کند و با انتقاد از جنگ امریکا در عراق به عنوان شخصیتی مطرح گردید که می تواند تغیراتی را که جامعه امریکا بدان نیاز دارند، به انجام برساند.

 به حال او باشعار" تغییر یاCHANGE" وارد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری گردید و توانست برحریف خود جان مکین از حزب جمهوری خواهان پیروز گردیده و به عنوان اولین سیاه پوست وارد کاخ سفید گردید.

 همانطوری که در نوشته های قبلی سیاست اوباما در قبال افغانستان تشریح شده بود، اکنون دولت و مردم افغانستان نیز امید وار است تا با روکار آمدن وی در کاخ سفید امریکا گام های محکم تری را در قبال مبارزه با تروریسم بردارد و برای توسعه و بازسازی افغانستان توجه بیشتری نماید. چنانچه یکی ازمقامات وزارت امور خارجه افغانستان  این خواسته را بیان کرده و گفته است : "باراک اوباما باید توجه بیشتری به سه چیز داشته باشد، این که چگونه تروریستان آموزش دیده و تجهیز می شوند، تحقق پروژه های اصلی برای افغانستان، شامل آبرسانی، برق رسانی و حمل و نقل و کمک به دولت ما تا افغان ها بتوانند خودشان مبارزه با فساد و مواد مخدر را بردوش بگیرند.

پیروزی اوبا واکنش طالبان را نیز برانگیخته است. قاري محمد يوسف احمدي سخنگوي طالبان گفته است " ما از اوباما مي خواهيم که سياست هاي بوش را عوض کند. او مي تواند از طريق خارج کردن سربازان امريکا و متحدانش از افغانستان به سالها جنگ پايان دهد.افزايش شمار سربازان در افغانستان هيچ تفاوتي ايجاد نخواهد کرد. حتي اگر براي هر سنگي در افغانستان سربازي گمارده شود غرب قادر نخواهد بود تا دولت منتخب خود را در افغانستان سر کارآورد."

برخلاف طالبان اوباما همانطوری که اعلام کرده است نیروهای امریکایی را درافغانستان بیشتر خواهد کرد و باید منتظر بود که سیاست های اوباما تاچه اندازه در افغانستان کارساز خواهد گردید.


November 9th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی